Wednesday, December 5, 2012

Perlu kah KURUS ?

Bismillahirahmanirahim

     "Muya, diet muya. Gemuk sangat dah tu"     
  Ha, nie lah yang orang selalu cakap kat aku. And respon aku like, 
 "ohh gemuk sgt ke? BIARLAH. Tanak kurus. Tak cantik. Janji sihat." 
Tapi in fact, terdetik jugak kat hati ni nak reduce weight sikit  . 

And to be honest, aku sangat cemburu tengok orang yg slim2 yg boleh pakai baju cantik2 and tak susah pun nak pilih baju and jeans =__="
Even abang aku sendiri pun, dah kurus and tengah buat sixpax sekarang ni. wuuu.

So, si cik Munirah nie pun mula lah membuat research. Banyak rupanya product2 kesihatan untuk diet nie. Antaranya :- 



Herbalife - Antara product yang aku rasa betul2 nak amalkan. kenapa ? sebab menurut wellness coach, Izha which is kawan sekolah rendah dulu, herbalife nie untuk kesihatan and it comes in many ways. and aku mestilah interested dengan product pelansingan kan bila dah BAGAK cmni. hihi. so, yg Izha terangkan ialah yg set punya :-

 shake (rm167), tea(rm132 @ rm229) , aloe (rm169)

Bancuh untuk pagi lepas breakfast and malam lepas dinner. And guess what, you are free to eat what ever you want. tapi beragak sikit lah yee ? hihi. insyaAllah in a week boleh lose weight from 3kg-5kg.




Alpha LIPID- Second product yang orang recommend kat aku. Yang nie susu. minum pagi and malam jugak. Tapi kalau minum susu nie, you are free to eat everything but NOT RICE. Bare in mind. NO RICE. I repeat, NO RICE

Masa dengar tu I was like, "ehh like seriously ! I cant live without rice! HAHA. " and terus bantutkan niat. Kalau yg kuat semangat tahan godaan nasi memang boleh lah. And kesan dia sangat2 superb (Y). A tin tu boleh tahan dalam a week and price dia around RM180/tin.






D'HERBS- Depends dekat kegemukan. Kalau overweight sangat kena makan 2 packet shari. Kalau biasa2 je 1 packet sehari. Minum lepas makan. Ada banyak perisa. Mama aku minum product nie and perisa APPLE. Dulu aku ade minum jugak. tapi sekejap je. sebab busy dengan study, so makan tak teratur. Memang tak ada effect lah kan ? So, lepas minum product nie, konfem toilet jadi peneman setia ! Memang berak-berak jelah kerja kau. Buang toksin lah katekan. hehe.

Kalau dulu mama beli 3 kotak skaligus in price of RM115. Satu kotak ade 30 packet. cukup untuk sebulan kalau sehari sekali makan. 







B'Young- Ada 3 set, pagi petang and malam punya. Dalam sehari 3 packet berlainan kena makan. Effect dia pun superb. B'Young dari Zhulian. Makngah aku makan nie. And dia nampak macam 20 tahun lebih muda. Amboi. Over betul. HAHA. So price diatak menentu. Depends dekat product mana yang kita ambil. And selalunya around RM500 above kot. Wallahualam.



*So, setakat tu jelah tentang product2 kesihatan untuk berdiet nie. Setelah diteliti dan dikaji, memandangkan aku pun menghadapi masalah ekonomi kewangan, terpaksalah aku ikut cara tradisional untuk reduce weight. Macam mana ? Haa. Apa lagi :-


1. Exercise sekurang2nya 15 minit sehari.
2. Banyakkan makan buah-buahan dan sayur-sayuran hijau
3. Banyakkan minum air masak ( 8glass/day)
4. No goreng2 food and reduce rice
5. etc


Apepun bagi aku kurus tu tak penting tapi kesihatan yang penting. Bukan semua orang kurus tu sihat kan ? Haa. Orang kata ape ? biarlah IDEAL (: hehe. And to achieve a healthy life, kenalah exercise, jaga pemakanan and bersukan dengan cara yang betul. Antara sukan yg paling terbaik untuk fit kan badan ialah SWIMMING. haa. jom swimming tiap2 hari. HEHE. 


So, be yourself and try to be a better one in the future. And bersyukurlah dengan apa yang ada kerana Allah tahu apa yang terbaik buat kita. InsyaAllah. And thats the end,  jumpa lagi. Assalamualaikum.





No comments:

Post a Comment